یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 12 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۴:۴۰

جزئیاتی از توقیف شناور ایرانی «اروندتاید» در ‌کویت

باشگاه خبری فراساحل: شرکت پیمانکار کره‌ای و کارفرمای کویتی که ۲ فروند شناور خدماتی متعلق به شرکت ایرانی را برای ساخت پلی در کویت اجاره کرده بودند، به دلیل بروز اختلافات فنی و حقوقی با شرکت ایرانی، شناورها را در بندرالزور کویت توقیف کردند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از فارس، حدود ۲۱ روز پیش دو فروند شناور متعلق به شرکت ایرانی که در اجاره شرکت پیمانکار کره‌ای در کویت بود، هنگامی که قصد خروج از آب‌های کویت را داشتند، توسط گارد ساحلی کویت در آ‌ب‌های بین‌المللی خلیج فارس توقیف و به بندر الزور کویت، آورده شدند. توقیف این دو شناور به دلیل اختلافات مالی، فنی و حقوقی بین شرکت ایرانی، کارفرمای کویتی و پیمانکار کره‌ای رخ داد و در حال حاضر این شناورها تا رفع مشکل، در آب‌های کویت توقیف هستند.

مدیرعامل شرکت راهبر شناورها: گارد ساحلی کویت‌ شناورها را تحت تدابیر شدید امنیتی ‌برگرداند‌
‌مدیرعامل شرکت فروغ صنعت دریا به عنوان راهبر این شناورها ‌در این‌باره گفته است: این کشتی‌های خدماتی به صورت اجاره‌ای در بندر الزور کویت کار می‌کردند و بابت ساخت پل در بندر مورد استفاده قرار گرفته بودند. به اذعان حمیدرضا اوقاتیان، پس از اتمام قرارداد این کشتی‌ها با شرکت کویتی، هنگام برگشت و خروج از آب‌های کویت، توسط ناوچه‌های P313 کویت، به اجبار به بندر برگردانده می‌شوند. وی می‌گوید: باوجود رایزنی‌های گسترده با مسئولان کویتی برای بازگشت و آزاد‌سازی شناورهای مذکور‌، تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است. اوقاتیان با تأکید بر اینکه ‌رایزنی‌های لازم با مسئولان وزارت خارجه کشورمان در حال انجام است، گفت: بر اساس قوانین جهانی دریانوردی در چنین شرایطی، کشوری که شناور در آن توقیف شده‌، باید امکانات لازم را برای زنده ماندن خدمه شناور فراهم سازد. البته اوقاتیان مدعی شده بود که‌ «خدمه در شناورهای خود محبوس شده و اجازه خروج ندارند، امکانات ضروری از جمله منابع آب، غذا و سوخت در شناورها اتمام یافته است و مسئولان کویتی در این زمینه همکاری لازم را انجام نمی‌دهند» که این مورد توسط معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تکذیب شد.

معاون سازمان بنادر: توقیف کشتی‌ها با تقاضای شرکت کره‌ای و به دلیل‌ اختلاف حقوقی و فنی ‌است
با پیگیری موضوع مذکور از معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان حاکمیتی حمل و نقل دریایی کشورمان، مشخص شد که این توقیف مستقیماً به درخواست‌ دولت و کشور کویت نبوده است، بلکه اختلافات مالی، فنی و حقوقی دو شرکت پیمانکار عامل بروز این مشکل شده است. ‌هادی حق‌شناس دراین‌باره می‌گوید: موضوع، اختلاف ‌بین یک شرکت پیمانکار داخلی با‌ یک شرکت پیمانکار کره‌ای است که قصد نصب یک پل را د‌ر کویت‌ داشتند، شرکت کره‌ای قرارداد بهره‌برداری و استفاده از این دو شناور ایرانی را داشته‌ است. به گفته معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، این شناورها از فروردین‌ما‌ه امسال به بندر کویت اعزام شده است، ا‌ما به د‌لیل آن‌که نماینده شرکت ایرانی اختلاف حقوقی و ما‌لی با شرکت کره‌ای پیدا کر‌د‌ه است، این شناور فعلا د‌ر‌ بندر کویت توقیف مانده است. حق‌شناس می‌گوید: ‌سازمان بنادر و دریانوردی د‌ر حال پیگیری موضوع است، ‌این موضوعات مباحث فنی و حقوقی است، د‌ر کشور خودمان هم ا‌گر یک کشتی خارجی هزینه‌های خو‌د ر‌ا پر‌د‌ا‌خت نکند، متوقف می‌شو‌د و آن کشتی تا پر‌د‌ا‌خت هزینه د‌ر توقیف می‌ماند.

به اذعان معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی‌ خدمه شناورهای مذکور از نظر تأمین سوخت و مواد غذایی هیچ مشکلی ندارند و کاملا تأمین هستند. وی گفت که سازمان بنادر و دریانوردی از سه هفته پیش مکاتباتی را از طریق سفارت برای حل این مشکل انجام داده که به زودی این مسئله حل می‌شود، بخش زیادی از کارهایی که برای حل این مشکل انجام شده به دلیل پیگیرهای سازمان بنادر و دریانوردی بوده است. معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین گفته است: این اقدام کویتی‌ها به دلیل اختلاف بین شرکت دریایی ایرانی، شرکت کویتی و پیمانکار کره‌ای صورت گرفته است. به گفته حق‌شناس، شرکت دریایی ایرانی با کارفرمای کویتی و پیمانکار کره‌ای قرارداد داشته است برای اجرای این قرارداد شرکت دریایی ایرانی (تایدواتر) یک نماینده مقیم تعیین می‌کند که رابط بین سه گروه تایدواتر، شرکت کره‌ای و کارفرمای کویتی بوده است، در ادامه اختلافاتی بین این طرف قرارداد ایجاد می‌شود،‌به دلیل تحریم،اجنت کره‌ای شناور متعلق به تایدواتر را که ثبت ایران بوده تغییر ثبت داده و به نام کویت می‌کند، این یک تخلف بزرگ بوده چون تغییر ثبت شناور به نام ایران توسط سازمان بنادر و دریانوردی باطل نشده بود.

حق‌شناس گفته است: در واقع به لحاظ حقوقی اجنت تایدواتر مرتکب تخلف شده که در ادامه با پیگیری‌های انجام شده توسط شرکت، این مشکل حل شده است؛ حل این مشکل هزینه‌هایی را به دنبال داشته که به عهده نماینده پیمانکار بوده و نه تایدواتر، کمتر از یک ماه پیش، این شناور (بارج خدماتی) اقدام به خارج شدن از آب‌های کویت و حرکت به سمت ایران می‌کند، اسناد خروج نیز تأیید شده است اما زمانی که شناور از آب‌های کویت خارج می‌شود مجددا نهاد دریایی کویت این شناور را به بندر بر می‌گرداند. به گفته وی، بروز مشکل میان این دو شناور ایرانی سبب نمی‌شود تا تردد سایر شناورهای مسافری و باری ما با کویت دچار مشکل شود، ‌ترددها کماکان میان بنادر ایران و کویت ادامه دارد و مسافران می توانند از بندر خرمشهر به کویت سفر کنند. ‌حق‌شناس می‌گوید: این دو فروند شناور شامل یک فروند یدک‌کش و یک فروند بارج است که یدک‌کش مشکلی ندارد و فقط بارج د‌ر توقیف است؛ نام این بارج، «اروند تاید»‌ بوده و مخصوص نصب سازه در دریا است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل شناور جر‌ثقیل‌دار دریایی «اروند تاید» توانایی بلند کردن ۱۰۰۰ تن کالا یا اجسام را از زیر آب دارد و به همین دلیل یکی از لوازم عمده در امر نجات دریایی (سالویج) به شمار می‌رود.



  کد خبر : 6177
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :